Problem based learning/Firenze

Sunnuntai 21. huhtikuuta 2019

Matkaan lähtivät lopulta Tea, Ilona ja Susanna. Pääsiäissunnuntai oli matkapäivä ja matka sujui mukavasti. Kurssin aiheena oli Problem based-learning eli ongelmalähtöinen oppiminen. 

Maanantai 22. huhtikuuta 2019




Ensimmäisen kurssipäivän aamuna jatkoimme matkalla alkanutta pohdintaa siitä millaisia "palikoita" tältä kurssilta haluaisimme saada mukaan. Ideoita oli paljon ja onneksi samaan suuntaan lähdettiin kurssillakin! Saimme valita projektiksemme Lyseon 140-vuotisjuhlan.
Muut osallistujat olivat Latviasta (luokanope), Espanjasta (luokanope ja historianope) ja Eestistä (äidinkieli).
Opettaja puhui selkeää englantia ja ensimmäinen tehtävä "Create two driving questions for your project" onnistui kaikilta hienosti. Kotitehtäväksi tuli tutustua materiaaliin, joka käsitteli ryhmätöiden arviointia. Arvioinnin kanssa täytyy olla erityisen huolellinen, jotta opiskelijat kokevat sen oikeudenmukaiseksi. Eräs vaihtoehto on se, että arvioidaan sekä työtä, että sen tekemiseen liittyviä vaiheita. Opiskelijat antavat itse itselleen arvion sekä arvioivat toistensa osallistumista projektiin. Opettaja kiertää sekä auttamassa töiden kanssa että arvioimassa sitä, miten kukin suoriutuu. Opettaja voi puuttua heti tilanteeseen ja opastaa ryhmää pohtimaan mitä tehdään, jos joku ryhmässä ei osallistu. Mistä se voi johtua ja voiko koko ryhmä tukea sitä, joka on passiivinen.

Tiistai 23. huhtikuuta

Kukin kurssilainen esitteli oman projektinsa: otsikko, aikataulu, mille ikäluokalle, mitkä oppiaineet tekevät yhteistyötä ja miten. Muut kurssilaiset antoivat palautetta, joten pääsimme kokeilemaan vertaisarviointia sekä antaen että saaden palautetta.
Iltapäivällä osallistuimme kävelykierrokselle, jonka anti olisi ollut varmasti parempi, jos osallistujia olisi ollut vähemmän.

Vaiheet:
kysymyksen asettaminen (ope/opiskelija)
mitä tietoa tarvitaan ja miten se kerätään
valitaan aihe ja päätetään miten tulokset esitetään
työnjako ja jatkokysymykset
tulosten koonti
työn ensimmäinen esittely ja palaute
parannukset ja seuraava versio


Keskiviikko 24. huhtikuuta

Keskiviikkona keskityimme keksimään pienemmän probleemin eli perehdyimme task based-learning menetelmään. Periaatteessa samasta asiasta kyse kuin PBL-menetelmässä, mutta TBL (= tutkiva oppiminen) on pienimuotoisempi ja mahdollista toteuttaa 1-2 oppitunnin puitteissa. Tutkittava ongelma rajataan selkeästi ja työskentely sisältää seuraavat vaiheet:
1) listataan tutkivat kohteet (esim. erilaiset tasokuviot Lyseon arkkitehtuurissa)
2) järjestellään ja luokitellaan (kolmiot, nelikulmiot, kaarevat muodot)
3) vertaillaan (vanhalta puolelta löytyy kaari-ikkunoita, uudelta ei)
4) ratkaistaan jokin aiheeseen liittyvä ongelma (mikä on ikkunoiden kokonaispinta-ala)
5) ratkaistaan tehtävä, jossa pitää soveltaa opittua (millaisia muotoja suunnittelisit rakennuksiin, jos olisit arkkitehti?)
6) liitetään aiheeseen jokin henkilökohtainen näkökulma (mikä on mielestäsi kaunein/rumin/erikoisin rakennus Porissa? Miksi?)

Koulupäivän päätteeksi jatkoimme Uffizziin. Liput olisi kannattanut ostaa jo kaksi viikkoa ennen reissuun lähtöä... mutta jonotettuamme 1,5h pääsimme ihailemaan upeita taideteoksia. Suosikkimme olivat: Botticellin Primavera, Lippin Madonna ja lapsi ja kaksi enkeliä, Pyhä perhe.


torstai 25.4.


Aamulla aloitettiin heti ideoita puhkuen (ainakin osa meistä...) ja täsmennettiin tehtävää niin, että jokainen oppiaine voisi ottaa tutkimuskohteekseen sen miten opetus ja oppisisällöt ovat muuttuneet 140 vuoden aikana kyseisessä aineessa. Vertaillaan mitä yhteisiä teemoja eri aineiden välillä löytyy. Opiskelijat voivat ideoida millainen heidän mielestään olisi täydellinen koulu. Opiskelijat voivat myös selvittää miten eri aikoina on tehty yhteistyötä eri tahojen kanssa (yritysmaailma, kaupungin muut toimialat, muut koulut, yliopisto, amk,...) Toisaalta voice_and_choise ääni_ja_pääni voi tuoda tullessaan jotain aivan uusia kysymyksiä, joihin opiskelijat mieluummin hakevat vastauksia, kunhan pysytään Lyseo 140-v teeman puitteissa.

Opettaja ja/tai opiskelijat voivat päättää miten tuotokset esitetään, video, Lyseoblogi, uutiset, vanhojen Lyseolaisten haastattelu, julisteet, näyttelyt Kirjastossa ja Lyseolla, pukeutuminen eri aikakausien mukaan, tietokilpailu nettiin, 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Melodic Classrooms Kalamata Kreikka