Melodic Classrooms Kalamata Kreikka

Melodic Classrooms kurssin järjestää Kalamatassa toimiva aikuiskoulutuskeskus Areadne. Kurssin ideana on musiikin hyödyntäminen eri aineiden opetuksessa. Omalle kurssillemme osallistui seitsemän opettajaa, joista Henriikka on ainoa, joka ei ole musiikin opettaja. Kurssilla harjoitellaan käytännössä musiikin soveltamista eri pedagogsiin tarkoituksiin.


Sunnuntai 7.4.2019
Saavuimme Kalamataan linja-autolla iltapäivällä. Kurssi alkoi illalla tutustumisleikeillä, johon osallistuivat kaikki Areadne kurssikeskuksen kurssien osallistujat. Areadne järjesti omamme lisäksi viisi muutakin kurssia eri aiheista. Osallistujia oli tullut meidän lisäksemme mm. Ranskasta, Saksasta, Tanskasta, Espanjasta, Puolasta, Ruotsista, Sloveniasta, Kroatiasta ja Romaniasta.


Maananatai 8.4.2019
Päivä alkoi opastetulla kävelykierroksella Kalamatassa. Vierailimme mm. Ypapanti katedraalissa ja paikallisessa nunnaluostarissa, joka aikanaan tuotti merkittävän osan Kreikan silkkihuiveista. Iltapäivällä alkoi varsinainen kurssiluento, jonka aikana käsiteltiin mm. musiikin vaikutusta aivoihin ja keskusteltiin musiikin käytöstä eri opetus- ja kasvatustilanteissa, kuten esim. tunteiden tunnistamisessa ja käsittelyssä. Pohdimme myös musiikin käyttömahdollisuuksia kielellisissä ja ei-kielellisissä oppimistilanteissa. Esimerkiksi keskittymistä vaativat tehtävien taustamusiikin tulisi olla mielellään rauhallista instrumentaalimusiikkia, kun taas rutiinitehtävät tai esim. liikunta vaatii rytmikkäämpää musiikkia. Kielellisten tehtävien yhteydessä musiikki, jossa on sanoitus, ei välttämättä toimi hyvin. Luennoitsijan mielest'lähtökohtana on, että opettaja valitsee musiikin. Omasta mielestämme opiskelijan omavalintainen musiikki tuo todennäköisesti paremmat tulokset.




Tiistai 9.4.2019
Aamupäivä: Vierailu erikoismusiikkikouluun Maria Callas koulu Kalamatassa
Tiistaiaamuna pääsimme vierailemaan Kalamatan Maria Callas –koulussa, joka on erikoistunut musiikkipainotteiseen opetukseen. Oppaanamme toimi koulun vararehtori Spiros Spiris.
Koulussa on 270 oppilasta alakoulusta lukioon. Opettajia on 75 ja suurin osa heistä on musiikin opettajia. Kouluun hakee n. 110 oppilasta vuosittain, joista 60 valitaan koulun opiskelijoiksi musikaalisuuskokeen pohjalta. Koulu on oppilaille ilmainen samoin lounas ja koulukuljetus, mikä on kreikkalaisittain harvinaista. Koulu lainaa myös soittimia oppilailleen sillä ehdolla, että oppilas huolehtii soittimen kunnosta.
Opiskelijat opiskelevat normaalin opetussuunnitelman mukaisesti eri aineita, mutta heillä on lisäksi tehostettua yksilöllistä musiikin opetusta sekä musiikin teoriaa ja -historiaa sekä kreikkalaisen kansanmusiikin opintoja. Jokaisen on opiskeltava pianonsoittoa ja taburan (kreikkalainen kielisoitin, buzukin esi-isä) soittoa. Lisäksi useat oppilaat opiskelevat muidenkin soitinten soittamista ja usein soittotunnit ovat yksilötunteja ohjaavan opettajan johdolla.
Pääsimme vierailemaan useissa erilaisissa luokissa oppituntien aikana. Oppilaat kertoivat koulustaan englanniksi ja saimme myös useita eri soittonäytteitä sekä normioppitunneilla että yksityissoittotunneilla. Merkittävää oli huomata, kuinka ylpeitä oppilaat olivat koulustaan ja sen opetuksesta. Luokissa oli lämmin tunnelma ja oppilaat olivat erittäin kohteliaita ja ystävällisiä. Opetusryhmät ovat pieniä, n. 15-20 oppilasta. Tietotekniikka opetetaan erillisessä luokassa, eikä omia mobiililaitteita sallita. Koulussa eri ikäiset oppilaat tuntevat hyvin toisensa ja osallistuvat yhteissoittoon ja taideprojekteihin. Yksi niistä on esimerkiksi vuosittainen vanhassa Messiniassa järjestettävä teatterifestivaali.
Koulussa on myös aktiivista Erasmus+ toimintaa. Koulu oli mm. osallistunut kiusaaamisen vastaiseen Erasmus+ projektiin, jonka tuloksena kouluun oli sisutettu hyvinvointihuone, jossa opettajat ja oppilaat voivat levätä, keskustella ja ratkoa ongelmia. Lisäksi hankkeen myöstä tukioppilastoiminta oli vilkastunut ja koulun oppilaat ovat innokkaita jatkamaan tulevissa projekteissa tutoreina. Koulu hakee parhaillaan uutta Erasmus+ projektia.



Tiistai-iltapäivän luennoilla keskusteltiin musiikin vaikutuksesta itsetuntoon ja keinona kehittää  tunne-elämän kypsyyttä. Myöhemmin illalla harjoittelimme musiikin käyttöä ryhmähengen luojana. Tehtävänämme oli tehdä musiikkiesitys omalle ryhmällemme. Päädyimme sanoittamaan uudestaan Earth Wind and Fire - yhtyeen laulun September Melodic Classrooms hengessä. Esitys oli aika hulvaton ja meilla oli todella hauskaa sitä tehdessämme. Englannin kielen rytmitys ja tavutus tuli kaikille tutuksi ja tutustuimme myös rhyming-applettiin nimeltä RhymersBlock. Lopuksi käsittelimme vielä musiikkia monikulttuurisuuden näkökulmasta ja miten musiikilla voidaan tukea opiskelijan omaa identiteettiä sekä edesauttaa kotoutumista.

Keskiviikko 10.4.2019 Vierailu antiikin Messenen kaupunkiin
Messinian kunnasssa on tehty laajoja arkeologisia kaivauksia ja alueelta on löydetty runsaasti hyväkuntoisia jäänteitä ajalta  n. 300 eaa. Tutustuimme mm. sen ajan veden kiertojärjestelmään, jossa vuorilta tuleva vesi ohjattiin kaupungin läpi ensin juomavedeksi sitten vilvoitteluvedeksi sekä lopuksi vielä eläimille juomavedeksi ja ihmisille peseytymis- ja vessavedeksi. Olimme vaikuttuneita, miten järjestelmällisesti ja tarkoituksenmukaisesti kaupunki oli rakennettu. Kaivausten pohjalta sai erinomaisen käsityksen siitä, miten antiikin ajan ihmiset elivät. Kaivauksilla näkyin myös ajalliset kerrostumat kreikkalaisesta ajasta roomalaiseen aikaan. Tapasimme myös paikan pääarkeologin, joka oli tämän päätöksen takana ja jonka päätöksestä myös yleisö pääsi vapaasti tutustumaan paikkaan.
Huhtikuussa Messiniassa järjestetään paikallinen teatterifestivaali ja pääsimmekin seuraamaan London Drama Schoolin vaikuttavaa esitystä Dionysoksen kostosta.




Torstai 11.4.2019
Aamupäivä kului blogin ja kirjanpidon parissa. Iltapäivällä suuntasimme taas kohti Kalamatan keskustaa ja teimme pakolliset tuliaisostokset. Neljältä alkoi taas päivittäinen musiikkiluento. Tällä kertaaa aiheena oli klassisen musiikin käyttö kriittisen ajattelun kehittämisessä sekä luovan kirjoittamisen apuvälineenä sekä abstraktin ajattelun tehostajana. Lisäksi pohdittiin musiikin käyttöä eri oppiaineiden keskeisten sisältöjen opiskelun apuna. Mm. murtolukuja voidaan opettaa nuottien aika-arvojen avulla taputtamalla tai rummuttamalla tai maiden nimeämistä kartalta voidaan tehostaa laulun avulla. Kielien opetuksessa toki laulujen sanat ovat käyttökelpoisia kielen malleja. Ehkä nämä keinot kuitenkin soveltuvat paremmin peruskoulun opetukseen. 

Perjantai 12.4.2019
Aamulla vierailimme Messinin kaupungin peruskoulussa. Opiskelijat esittelivät meille ensin kaupunkia Erasmus+ hankkeeseen tekemänsä diaesityksen avulla ja sen jälkeen opettajamme Thodoris Zevgitis  esitteli meille Kreikan koulujärjestelmää, joka oli hämmästyttävän samankaltainen suomalaisen koulujärjestelmän kanssa. Lopuksi saimme vielä suloisen opaspoikakaksikon Apostolosin ja Erin opastetun kierroksen koulun tiloissa ja saimme kurkistaa muutamiin luokkiin oppitunnille. Koulussa on meneillään terveyteen liittyvä Erasmus+ hanke ja osa opiskelijoista matkustaa pääsiäisen jälkeen Liettuaan vierailulle kun taas toiset olivat jo ennen joulua käyneet Unkarissa.



Iltapäivällä oli vielä viimeinen luento ja sen jälkeen yhteinen illallinen ja illanvietto kaikkien kurssilaisten kesken. Viimeisellä luennolla käsiteltiin vielä musiikin käyttöä ohjelmoinnin ja algoritmien havainnollistamisen välineenä. Lopuksi kukin kurssilainen esitteli oman maansa koulujärjestelmää, oman koulunsa ja paikkakuntansa erikoisuuksia. Saimme mm. nähdä videon kunnianhimoisesta hankkeesta rakentaa täydellinen kopio Etelä-Ranskassa sijaitsevasta Chauvet-luolasta, josta on löydetty 36 000 vuotta vanhoja koskemattomia seinämaalauksia.
Lopuksi  kaikki Areadnen kursseille osallistuneet kokoontuivat paikalliseen ravintolaan päätöstilaisuuteen, jossa os allistujat saivat todistuksensa ja pienen muistolahjan. Saimme nauttia kreikkalaisesta ruoasta ja elävästä musiikista hyvässä seurassa. 







Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit