Hankkeen aloitus



Pidimme hankkeen aloituskokouksen 2.6.2017 Lyseon Mediateekissa. 

Olimme saaneet kuulla toukokuun alussa, että hankkeemme on mennyt läpi ja saamme Erasmus+ KA1-hankkeeseemme "Tuumasta teemaan" Cimolta / Opetushallitukselta tukea 
22 450 euroa. Mahtavaa!

Hankkeemme ideana on luoda uudenlaisia teemakursseja Lyseon lukioon. Pyrimme muodostamaan eri elementtejä, osasia, joita yhdistelemällä voimme luoda monia erilaisia yhdistelmiä teemakursseiksi - hyödyttäen näin Lyseon kurssitarjontaa.

Olemme aika innostuneita, ja kesän aikana on tarkoitus jo kartoittaa mahdollisia kursseja, joille voisimme osallistua ja saada uusia ideoita teemakurssien suunnitteluun. Kaksivuotinen projektimme alkaa tosin vasta syksyllä mutta valmistelut voimme aloittaa ajoissa!




Tässä hiukan poimintoja hakemuksestamme:

Main activities:

- Perustimme tammikuussa eri aloja edustavan hankesuunnitteluryhmän.

- Valitsemme kurssit, jonne osallistujat haluavat lähteä ja jotka sopivat hankkeen puitteisiin. Kurssien  aihealueet voivat liikkua seuraavilla linjoilla:

1. Itse teemaopinnot (ilmiö, oppiaine, integraatio toiseen/toisiin oppiaineisiin)
2. Opettajien yhteistyötaidot ja työtehtävien jakaminen teeman puitteissa, projektin hallinta
3. Kansainvälisyyden ja kielten sitominen mukaan teemaopintoihin, verkostoituminen
4. Uuden teknologian hyödyntäminen teemaopinnoissa ja opiskelijoiden osallisuuden lisääminen (ilmiöpohjaisuus)

- Osallistumme kursseille, kirjoitamme Tuumasta teemaan -blogia, keräämme sopivia aiheita elementteihin ja mietimme hankeryhmän kanssa, miten hankitut taidot voidaan soveltaa teemaopintoihin ja missä muodossa.

- Elementtien rakentaminen: aina jokaisen opettajaparin tultua kurssilta, pidämme palaverin, jossa liitetään entiset uusiin, kurssilla opittuihin asioihin. Vähitellen saamme koottua hankekansioon ja blogiin monenlaisia asioita, joista muodostamme lementtejä teemaopintojen kurssisuunnittelua varten.
Elementti 1: oppiaineet, 2.työtapa ja 3. tuotos/toteutustapa

- Pyrimme kokoamaan useita elementtejä, joita voidaan yhdistellä ennakkoluulottomasti ja kulloinkin tarkoituksenmukaisesti; elementtejä erilaisiin kokoonpanoihin, erilaisiin kieliin, erilaisiin ilmiöihin...

- Teemaopintokurssien suunnittelu: Hankeryhmä suunnittelee elementtien avulla monitieteellisiä, oppiainerajat ylittäviä ja teknologiaa sekä kansainvälisyyttä hyödyntäviä kursseja - konsultoiden toki koulun muitakin opettajia. Teemoissa on mukana draama ja ilmiöpohjaisuus, mahdollisesti liiketalous ja yrittäjyys. Kolmas elementti eli tuotos voi olla leiri, matka, näyttely tai näytelmä (opiskelijat mukana tuottamassa).

- Teemakurssien pitäminen: Suunnittelupäivinä opettajat päättävät, minkälaisen kurssin he haluavat yhdessä pitää ja millaisia elementtejä he valitsevat siihen mukaan. Alussa varmasti mitataan ja punnitaan elementtien soveltuvuutta toisiinsa, myöhemmässä vaiheessa kokemuksia hyödynnetään. Hanketyöryhmä voi olla tässä myöhemmässä vaiheessa mentorina mukana. OPS:a päivitetään ja eri vuosina ohjataan erilaisia teemakurssiopintoja.

https://www.dmuglobal.com/wp-content/uploads/2016/05/Erasmuslogo-810x250.gif 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Melodic Classrooms Kalamata Kreikka